Névjegykártyám.hu
Névjegykártya készítés a PrintPix Nyomdánál

Színelmélet a névjegykártyán

Kommunikációs szakemberek évek óta hangoztatják, hogy mondanivalónk csupán 10-20 százalékát juttatjuk el a címzettekhez szavak formájában. Az információk döntő hányadát nonverbális eszközökkel: mimikával, gesztikulációval, testbeszéddel, megjelenésünkkel közvetítjük partnereink felé. Miért lenne hát ez másként az írásos kommunikáció terén?

kisgyerek festékes kézzel

Névjegykártyánk számos primér adatot közöl rólunk. Nevünk, elérhetőségünk, beosztásunk, tudományos fokozatunk, becenevünk – jó esetben – mind olvasható az aprócska papírlapon. A megrendelők többsége ezekre helyezi – el nem ítélhető módon – a legnagyobb hangsúlyt. Ám, nem árt a másodlagos, a kevésbé a tudatunkra, mint inkább az érzékeinkre ható információkkal is foglalkozni. A jól eltalált színek és formák, az egységes design szinte aláhúzzák, erősítik az adathordozón szereplő szöveget. Míg ellenkező esetben – egy rosszul megválasztott szín vagy színkombináció – épp az ellenkező hatást váltja ki.

Örökérvényű igazságok ebben az esetben sincsenek , csupán néhány megfontolandó alapszabály. Így például, ha az általunk képviselt cégnek, szervezetnek ismert brand-je van, ahhoz minden bizonnyal egy meghatározott vállalati arculat is társul. Vagyis, a márkára jellemző színekben, formákban, betűtípusokban érdemes gondolkodnunk , ha névjegykártya készítésre adjuk a fejünket. Jó példa erre a Nivea, amely minden termékét a megszokott sötétkék, fehér színkombinációban, letisztult formavilágú feliratozással dobja piacra, így már külalak alapján pontosan tudhatjuk, milyen kenceficét emelünk le a polcról. Akadnak persze ettől eltérő csomagolású árui is a kozmetikai vállalatnak, amelyek színvilágukban elütnek a brand-től, ám ezek hangsúlyozottan szezonális, limitált szériás készítmények – amelyek amolyan „csomagolástechnikai kirándulásoknak” tekinthetők.

Azt is érdemes tudni, hogy az egyes színeknek erős a mögöttes jelentéstartalmuk , vagyis másként hatnak ránk. Köztudomású, hogy a piros, vörös árnyalatokról a dinamizmus, a lendület, a kreativitás, a szerelem jut  leghamarabb az eszünkbe. Míg a sötétkékről a megbízhatóság, kiegyensúlyozottság, higgadt döntéshozatal. Nem véletlen, hogy ez utóbbi szín a diplomácia színe. A lila távolságtartó ünnepélyességet, fenségességet sugároz, míg a narancssárga nyugtalanságot, szüntelen megújulást, életigenlést. A barnák, zöldek, bézsek – mint a szárazföldön leggyakrabban előforduló színek – a természetességet, nyugalmat, otthonosságot idézik fel bennünk. De, ugyanígy az unalmas, szokványos, divatjamúlt jelzőket is gyakran társítják hozzájuk.

színes névjegykártyák

Ezekkel az árnyalatokhoz rögzült jelentéstartalmakkal magyarázható az, hogy bár roppant elegáns lehet egy magát színes programjaival és gyermekközpontúságával hirdető magánóvoda szürke színekre építő névjegykártyája, a szöveges tartalom és a külcsín közötti disszonancia hiteltelenné teszi az egyébként minden bizonnyal jól működő intézményt.

Ugyanígy egy relaxációs– tehát a figyelmet a megnyugvásra, a lelki kiegyensúlyozottság elérésére helyező – központ, vibráló narancs, rózsaszín, citromsárga, lila kombinációja szintén kapitális öngólnak tekinthető.

A mai trend szerint „mindent szabad” ezen a féltenyérnyi felületen. Vagyis éppúgy piacon vannak az elegáns, maximum két, három színre alapozó névjegykártyák, mint a szivárvány szinte összes árnyalatát felvonultató adathordozók. Nagy általánosságban mégis kijelenthető, hogy a névjegykártyák – dizájn alapján – alapvetően két csoportra oszthatók. Az egyik két, maximum három, egymással harmonizáló színre épít. Ezek lehetnek komplementer színek (a színkörben egymással szemközt elhelyezkedő színpárok), esetleg monokróm (ugyanannak a színnek fényes-matt vagy sötétebb és világosabb fajtái) árnyalatok.

színes névjegykártyák

A másik iskola az előzőnél jóval nagyobb szabadságot engedélyez a tervezőnek, többféle szín és minta egyidejű használata lehetséges. A kreativitásnak csak a biztos ízlés szab határt. És valljuk be, ez gyakran nem is egyszerű feladat!

A rengeteg vonzó árnyalat közül mégis hogyan válasszuk ki a stílusunknak, tevékenységünknek legmegfelelőbbet? Ha nincs határozott elképzelésünk és céges hátterünk sem jelöli ki a dizájn csapásirányát, érdemes nyomdai grafikus segítségét kérni , akinél „szakmai ártalom” a színpszichológia, a színek egymásra hatásának ismerete.

A szakember rutinjából adódóan lerövidíti a „milyen színek mutatnának jól a névjegykártyámon?” dilemmáját , vagyis időt takarít meg nekünk, a végeredmény pedig minden bizonnyal egy esztétikus, a legfinnyásabb ügyfélnek is bátran átnyújtható adathordozó lesz. 

De, válasszunk akár visszafogott, akár harsány színekben utazó névjegykártyát, egyvalamiről azonban semmiképp ne feledkezzünk meg! Lehet erre a 40 négyzetcentiméteres felületre, mint festővászonra, vagy mint leendő műalkotásunkra tekinteni. A lényeg a színeken innen és az árnyalatokon túl azonban mégis csak az, hogy a névjegykártyán közölt információk jól olvashatók legyenek. Mert a forma ebben az esetben sem mehet a tartalom rovására.

Megvan az ötlet? Kész a terv is? Lássuk, névjegykártyánkat hogyan küldjük el a nyomdának !

Tetszett a cikk? Mutassa meg ismerőseinek is: 

További érdekességek névjegykártyákkal kapcsolatban:

A tömegtermelés elfojtja az egyediséget és a kreativitást. De vannak névjegyek, melyek fittyet hánynak a konvencióknak! Ezekből lehet leginkább ihletet meríteni a névjegykártya készítés során.
vicces névjegykártyák
A humor mindig is hatékony fegyver volt a marketing eszköztárában, így nem meglepő, hogy sokan névjegykártyájukon is alkalmazzák.
színes élű névjegykártyák
Fekete alapon sárga szöveg, vagy fehér alapon fekete? Elmondjuk röviden hogyan alkalmazzuk névjegykártyánkon a színeket.
7 tipp a szuper névjegykártyához
A névjegykártya még mindig az üzleti élet egyik nagyon komoly reprezentációs eszköze. Tekintsük meg, hogyan használhatjuk őket hatékonyan.
Hogyan javítsd fel névjegykártyákat
Számos városi legenda kering a névjegykártyákról az interneten, amiknek egy része valós tapasztalatokon alapszik. Érdemes ezeket megfogadni a névjegykártya készítés során.
szófelhő részlet nyomdai kifejezésekből kialakítva
Helyezzünk névjegykártyánkra olyan szlogent, mely egyértelműen azonosítja cégünket a fogyasztók számára. Legyen tömör, rövid, ám annál beszédesebb.