Névjegykártyám.hu
Névjegykártya készítés a PrintPix Nyomdánál

Névjegykártya trendek Magyarországon

 

egy kéz nyújt egy papírcetlit, melyen a PrintPix Nyomda telefonszáma látható, ami a 445 3000-es telefonszám

Úgy tartják: egy találkozón a nőnek az arca, a férfinek a keze a névjegye. A kevésbé romantikus üzleti, hivatali és tudományos világban viszont egy csinos pofinál és egy alapos manikűrnél kézzelfoghatóbb információközlésre van szükség, ha maradandó nyomot szeretnénk hagyni tárgyalópartnerünkben. Így született meg valamikor a XVIII. század végén a ma is használt névjegykártya.

Napjainkra ez az adathordozó is jelentős átalakuláson esett át. Ennek okai elsősorban a gazdasági és társadalmi változásokban keresendők. Míg a XX. század elején jobbára csak azok készíttettek maguknak névjegykártyát, akiknek rangjuk vagy szakmájuk megkövetelte ezt, addig mára szinte bárki előhúzhat a zsebéből egyet.

Írásunk annak jár utána, hogy nagy vonalakban hogyan változott ez a kis papírlapocska az eltelt száz évben. Funkcióját tekintve semennyire, hiszen ma is az a feladata, ami volt: hogy távollétünkben az összes hozzánk kapcsolható lényeges tudnivalót felidézze abban a személyben, akinek adtuk. Mérete sem változott jelentősen, a standard 90x50 mm -es nagyság még mindig a legelfogadottabb – különösen a hivatali és az üzleti életben. Ez utóbbi két szféra konzervatizmusára jellemző, hogy a névjegykártyák kinézete sem változott különösebben. Szabvány formai követelmény, hogy (általában) fehér papírra, sötét betűkkel, jól olvasható betűtípussal írott szöveget tartalmazzon. Az elrendezés is a korábbi évek gyakorlatát követi, miszerint a bal felső sarokban kap helyet az általunk képviselt cég vagy intézmény neve, logója. A figyelem és a lap középpontjában nevünk, titulusunk, tudományos fokozatunk és beosztásunk szerepel, míg a jobb alsó fertály tartalmazza a szükséges elérhetőségeinket.

női kéz tart egy letépett papír darabot, melyen a printpix logó látható kézzel rajzolt szívek mellett

A magánszektor nyolcvanas évekbeli megjelenése a keleti blokkban a vállalkozások virágzását, ezzel együtt a névjegykártya evolúciójának újabb állomását hozta el. Hazánkban a gombamód szaporodó gmk-k és a „maszek világ” képviselői már nem ragaszkodtak a hagyományos névjegykártyákhoz és az egyre növekvő verseny is megkövetelte az egyedibb, feltűnőbb formákat. Kezdetben először a méret, majd a szín változott meg. A standard 90x50-es névjegyek keskenyebbek vagy épp vaskosabbak lettek és az addig egyeduralkodó fehér színt is a pasztellek illetve a markáns feketék váltották.

A kilencvenes években tovább erősödött a sokféleség tendenciája és ekkorra datálható az is, hogy a jó üzleti érzékkel megáldott honi vállalkozók lassanként elfogadták a manhattan-i pénzemberek felismerését, miszerint a névjegykártya a leghatékonyabb marketing eszköz.

Az ekkoriban jelentkező digitális forradalommal, a számítógépek elterjedésével egy időben a lapocskákon is megjelentek az email címek. A nyomdákban pedig a tradicionális nyomtatást felváltotta a modernebb technológia , utat engedve a legegyedibb megjelenési formáknak.

Körülbelül ekkor jelentek meg az első, valódi kreativitást tükröző névjegyek, amelyeken a tulajdonos fotója éppúgy helyet kaphatott, mint saját vállalatának vagy épp kedvenc kutyájának fényképe, olykor a jó ízlés határait súrolva.

Az ezredforduló tovább színesítette ezt az egyébként is tarka palettát. A hagyományos papíralapú névjegykártyák mellett feltűntek a legkülönfélébb plasztik, vízálló, fém vagy újrahasznosított anyagokból gyártott , sőt, egyénileg, kézzel készített (szőtt, hímzett, hajtogatott) business card-ok is. A legújabb trendek szerint a kivágható, kihajtható, legószerűen egymásba illeszthető lapocskák éppúgy divatban vannak, mint a nosztalgikus hangulatot árasztó, vagy a retro darabok.

De a tartalom is változott. Különösen a kreatív szakmák képviselőinek névjegykártyáit olvasgatva feltűnik, hogy tulajdonosuk sok esetben foglalkozását körülírva, rímekben vagy szójátékok formájában adja meg, esetleg személye dekódolását egyszerűen egy telefonszám kíséretében megadott művész- vagy becenévre bízza.

egy kosztümos üzletasszony névjegykártyát nyújt át egy úrnak

A kétezres évek beköszöntével aztán a névjegykártyák jelentős szerepváltáson mentek át. Már nem csak a rájuk írt információ alapján azonosítható be tulajdonosuk, maga a design is árulkodik gazdája ötletességéről, hobbijáról, foglalkozásáról, az általa kínált termékről, szolgáltatásról, a vállalat hitvallásáról . Sőt,  mindezekről a nyelvtanulás elterjedésével már nemcsak magyarul, de az általunk beszélt nyelveken is tájékoztathatjuk névjegyünk segítségével partnereinket.

Divatok jöttek, mentek, az idő viszont nem mosta el a hivatali illetve magán célra készített névjegyek közötti különbséget. Előbbi jóval nagyobb szabadságot engedélyez készíttetőjének mind személyes adatainak közlésére, mind a külcsín kiválasztására. A diplomáciában vagy a tudományos életben alkalmazott névjegykártyák ellenben ma is szigorúan követik az előírásokat.

 

A magyar trendeket már ismerjük. De milyen névjegykártyákkal indultak az igazán nagyágyúk ?

Tetszett a cikk? Mutassa meg ismerőseinek is: 

További érdekességek névjegykártyákkal kapcsolatban:

vicces névjegykártyák
A humor mindig is hatékony fegyver volt a marketing eszköztárában, így nem meglepő, hogy sokan névjegykártyájukon is alkalmazzák.
Névjegykártya méret
90x50 mm, vagy 85x55 mm? Álló, vagy fekvő? Hol, milyen szabványok érvényesek a névjegykártya készítésben? Megmutatjuk, hogy milyen üzleti kultúrában, milyen méret az elfogadott.
fekete névjegykártyák fehér betűkkel
Kifutó? Vágójel? Megmutatjuk hogyan varázsoljuk grafikai anyagunkat nyomdakésszé akár otthoni számítógépünkön.
Hogyan javítsd fel névjegykártyákat
Számos városi legenda kering a névjegykártyákról az interneten, amiknek egy része valós tapasztalatokon alapszik. Érdemes ezeket megfogadni a névjegykártya készítés során.
két elegáns, öltönyös úriember kezet fog
Etikett, szokások, protokoll. Helyre rakjuk a névjegykártyák átadásával kapcsolatos tévhiteket és félreértéseket. Legyen profi az üzleti etikettben is!
7 tipp a szuper névjegykártyához
A névjegykártya még mindig az üzleti élet egyik nagyon komoly reprezentációs eszköze. Tekintsük meg, hogyan használhatjuk őket hatékonyan.